17/07/2009
Lato i Woda Strawa ducha i kondycha

Narty wodne

Jeżeli uwielbiasz sporty wodne, a woda to twój drugi dom, powinieneś spróbować jazdy na nartach wodnych! Wspaniały sport zarówno dla dzieci jak i dorosłych. Wspaniałe przeżycie, niezapomniana przygo

  Narty wodne

 

Jeżeli uwielbiasz sporty wodne, a woda to twój drugi dom, powinieneś spróbować jazdy na nartach wodnych! Wspaniały sport zarówno dla dzieci jak i dorosłych. Wspaniałe przeżycie, niezapomniana przygoda!

 
Świat:
Na początku lat 20 ubiegłego wieku, norweski skoczek Petersen podjął pierwsze próby jazdy za motorówką na nartach zimowych. W tym samym czasie, na Florydzie tego samego starał się dokonać Amerykanin Ralf Samuelson. Szybko jednak okazało się, że narty zimowe są za wąskie. Zaczęto robić pierwsze narty przystosowane do jazdy na wodzie. Były one bardzo długie, szerokie i ciężkie. Stopniowe zwiększanie mocy silników motorówek, pozwoliło z czasem na zmniejszenie powierzchni nart. Jazda stała się przez to łatwiejsza i mniej męcząca. 
Z biegiem lat w narciarstwie wodnym zaczęły się wyodrębniać trzy sportowe konkurencje: slalom, skoki i jazda figurowa.

 
W połowie lat 40 XX w. powstała Europejska Federacja Nart Wodnych i w 1949r. we Francji zorganizowano pierwsze mistrzostwa świata. Obecnie światowa federacja ( IWSF )zrzesza ponad 80 federacji narodowych, zorganizowanych w trzech grupach geograficznych. Polska należy do II grupy, obejmującej Europę i kraje Bliskiego Wschodu.

 
Polska: 
W latach pięćdziesiątych zaczęli się pojawiać pierwsi krajowi amatorzy tej dyscypliny. W 1964r powstały pierwsze kluby sportowe, a w 1965r zorganizowano pierwsze Mistrzostwa Polski. W tym roku odbyły się one już po raz 40-ty. Na arenie międzynarodowej również mamy pewne sukcesy. W tym roku Polka zdobyła tytuł wicemistrzyni Europy Seniorek w jeździe figurowej.

 
Jak się zaczyna: 1069989_water-skiing.jpg
Jazda na nartach wodnych jest sportem dla każdego. Nie wymaga żadnego specjalnego przygotowania fizycznego. Nie jest również niezbędna umiejętność dobrego pływania, chociaż obycie z wodą jest bardzo pomocne. Pamiętaj! Jest prawny obowiązek używania zawsze kapoka (kamizelki ratunkowej), co zapewnia utrzymanie na wodzie.


Dla początkującego najbardziej wartościowe są wskazówki trenera. Wystarczy zastosować się do kilku bardzo prostych rad i start nie może się nie udać ;). Oczywiście można samemu próbować wystartować metodą prób i błędów, jednak zajmie to o wiele więcej czasu. Podczas nauki jazdy na nartach wodnych (jak i przy wielu innych dyscyplinach sportu) bardzo ważna jest kolejność poznawanych elementów (nie nauczymy się biegać, jeśli najpierw nie umiemy chodzić). Dlatego tez naukę trzeba zacząć od jazdy na dwóch nartach, i dopiero po jej opanowaniu próbować jazdy na jednej.

 
Dwie narty: 
- start: gdy jesteśmy już w wodzie, mamy założone narty i uchwyt w ręku należy chwile poświęcić na oswojenie się z wypornością kapoka i nart. Przyda się to później, gdyż w początkowej fazie nauki starty wykonujemy częściej. "Jak się nie przewrócisz to się nie nauczysz" ;). Teraz jak już zaczynamy się pewnie czuć możemy zacząć przygotowywać się do startu.

 
Prawidłowa pozycja startowa: 
1. tułów pionowo 
2. nogi razem, zgięte w kolanach (kolana przy klatce piersiowej, kostki przy pupie) 
3. ręce proste (kolana miedzy łokciami) 
- jazda: gdy zaczyna nas ciągnąć motorówka nie zmieniamy pozycji, pozostajemy tak jadąc przez chwile "w kucki". Dzięki temu będziemy w bardzo stabilnej pozycji przez cały czas gdy łódka będzie nabierać prędkości. Gdy już przestaniemy przyspieszać możemy zacząć wstawać. W tym momencie bardzo częstym błędem jest przyciąganie rąk do klatki piersiowej. Powoduje to natychmiastowe wyjechanie nart do przodu i pewną wywrotkę. Należy więc wstawać powoli, aby nie stracić równowagi.


373709_water_fun.jpgPrawidłowa pozycja jazdy: 
1. stoimy równo na całych stopach, tak jak na lądzie (nie odchylamy się ani do tyłu ani do przodu) 
2. kolana lekko ugięte 
3. ręce proste, dłonie na wysokości bioder (nie podnosimy rąk do góry)

 
Te trzy podstawowe elementy techniki, umożliwiają nam bezpieczną, wygodną i nie męczącą jazdę na nartach wodnych. Jeśli chcemy skręcić wystarczy przenieść lekko ciężar ciała na jedną z nóg. Prawą jeśli chcemy skręcić w lewo i odwrotnie, po przeniesieniu ciężaru na lewą nogę skręcimy w prawo. Należy przy tym pamiętać, żeby wszystkie fale, a szczególnie kilwater (fale od motorówki) amortyzować tylko w kolanach, a nie w pasie.

 
Jedna narta: 
Jazdę na jednej narcie (slalomowej) warto zaczynać dopiero gdy opanujemy jazdę na dwóch nartach. W przeciwnym wypadku, będziemy niepotrzebnie tracić czas, gdyż brakuje nam wyczucia równowagi. Jeśli jednak już masz opanowaną jazdę na dwóch nartach, możesz śmiało zacząć próby jady na jednej. Aby to osiągnąć należy się najpierw odpowiednio przygotować. Bo w końcu kto ma wiedzieć czy będzie Ci lepiej z prawą czy z lewą nogą z przodu. Aby to sprawdzić należy podczas jazdy na dwóch nartach, spróbować podnieść raz jedną, raz drugą nogę. Jeśli jesteś już w stanie stabilnie jechać w takiej pozycji, to śmiało możesz próbować zrzucić nartę w trakcie jazdy. 
Jak to robią zawodnicy (konkurencje) 
W narciarstwie wodnym wyróżnia się trzy konkurencje slalom, skoki i figury. Na zawodach jest także liczona trójkombinacja, czyli suma punktów za wszystkie trzy konkurencj.374128_trying_to_wakeboard.jpg

 
Slalom: 
Bardzo ciekawa konkurencja dla publiczności. Potrafi "wciągnąć" i wzbudza niemałe emocje. Polega na objeżdżaniu specjalnie przygotowanego toru. W przeciwieństwie do slalomów zimowych jego wymiary są zawsze takie same. Na czym wiec polega trudność? Otóż zawodnik musi najpierw przejechać miedzy dwiema bojami na torze łodzi (bramka wjazdowa). Następnie objechać 6 boji (po zewnętrznej stronie) i wyjechać taką samą bramką (wyjazdową). Przejechanie prawidłowo całego toru (pasażu) pozwala zawodnikowi na kontynuowanie jazdy. Przy następnym przejeździe, łódka jedzie o 3 km szybciej. Powoduje to zdecydowane zwiększenie poziomu trudności, gdyż narciarz musi pokonać te same odległości w krótszym czasie. Oczywiście łódka nie przyspiesza bez końca, gdyż było by to niebezpieczne. Maksymalna prędkość dla mężczyzn to 58km/h i 55km/h dla kobiet. Jeśli zawodnik objedzie slalom z prędkością maksymalną to żeby nadal "utrudnić" mu kolejne pasaże, sędziowie skracają linkę. Wygrywa ten który "dojedzie dalej", czyli ten zawodnik, który objedzie najwięcej boji na najwyższej prędkości bądź na najkrótszej lince.

 
Skoki: 
Najbardziej widowiskowa z konkurencji nart wodnych. Na zawodach w Polsce zawodnicy "latają" na odległość blisko 50m! (rekord świata to 72m!). Jest to najniebezpieczniejsza konkurencja dla zawodnika. Wymaga od niego bardzo dużej odwagi jak również rozwagi. Zawodnik oddaje trzy skoki z których liczy się najdłuższy. Każdy skok jest komputerowo mierzony z dokładnością do 10cm. O wyniku decyduje tylko odległość, nie ma not za styl. Jednak żeby skok był uznany, po ustaniu zawodnik musi dalej jechać za motorówką.

 
Figury: 
Wdzięk, lekkość, finezja, tak można opisać ta konkurencję. Jest odrobinę zbliżona do figur na lodzie. Każdy zawodnik ma prawo do dwóch 20 sekundowych przejazdów. W tym czasie wykonuje ewolucje. 631101_backfall.jpgZgodnie z regulaminem, każda figura w zależności od poziomu trudności ma określoną ilość punktów. Nie wolno powtarzać kilka razy tej samej figury. Jeśli zawodnik upadnie przed upływem 20 sekund, traci prawo do kontynuowania przejazdu. Może kontynuować swój program (układ figur) dopiero w następnym przejeździe. O wyniku decyduje suma punktów uzyskanych w obu przejazdach. Zawodnicy wykonują takie figury jak obroty (od 90o do 900o) zarówno ślizgane na wodzie jak i skakane na fali, salta, jak również figury "za nogę" gdzie linka jest przyczepiona bezpośrednio do stopy zawodnika.


Jak pojeździć w Polsce 
Jeśli pogoda tylko pozwala to nad większością jezior znaleźć można miejsce, w którym płacąc kilkadziesiąt złotych będziemy mogli pojeździć na nartach. Jeśli jednak szukasz czegoś więcej niż jednorazowej przygody, to polecałbym poszukać w okolicy jakiegoś klubu lub szkoły nart wodnych. Wtedy można się umówić na określone godziny i kilka razy w tygodniu szkolić swoje umiejętności narciarskie pod okiem profesjonalistów. W terminach wakacyjnych można znaleźć również oferty obozów ukierunkowanych właśnie na naukę nart wodnych.

 
Jak dobrać sprzęt:

 
Narty: 
Przede wszystkim narty należy dopasować do wagi zawodnika. Narty do nauki powinny mieć lekko rozszerzone dzioby. Ułatwi to starty jak również umożliwi jazdę za motorówkami o mniejszej mocy. Obecnie większość nart jest wyposażona w "tunel", jest to wgłębienie w spodzie narty przez całą jej długość. Zwiększa on stabilność narty i pomaga utrzymać kierunek. Warto również zwrócić uwagę, żeby kupiona para nart miała regulowane wiązania. Dzięki temu będziemy mogli nie tylko korzystać z nart w kilka osób, ale także będzie o wiele łatwiej zrzucić jedną nartę (gdy poluzujemy w niej wiązanie). Dodatkowo nartę z jasno kolorowym spodem znacznie łatwiej znaleźć na wodzie, po tym jak się jedną zrzuci.

 
Kapok: 
Musi być wygodny. Nie może krępować ruchów. Powinien sięgać do pasa. Wtedy chroni nerki w czasie upadku. Nie może być za luźny bo będzie się unosił i przeszkadzał w pływaniu.

 
Linka: 
Raczej wszystkie dostępne linki (przeznaczone do nart wodnych) nadają się bez najmniejszego problemu do jazdy rekreacyjnej. Najważniejsza cecha jaką linka musi spełniać to nierozciągliwość (linka nie może być "gumowa"). Przeważnie linki są sprzedawane razem z uchwytami. Jest kilka rodzajów uchwytów. Jedne mają okrągłą inne jajowatą średnicę, są szersze i węższe. Ostateczny wybór uchwytu, to już kwestia gustu, jaki komu pasuje.

 
Pianka, rękawiczki:601393_dont_splash_me.jpg 
W zależności od temperatury wody i powietrza w jakiej mamy zamiar pływać, warto zaopatrzyć się w odpowiednią piankę. 3mm pianki nadają się doskonale, nie są za grube i nie krępują ruchów, jednocześnie zapewniając ciepło. Rękawiczki, tak jak na rowerze, jednym przeszkadzają, inni nie mogą bez nich jechać. Przymierzając rękawiczki należy pamiętać ze w wodzie zawsze się trochę rozciągną. 


Tomasz Naorniakowski 
trener w szkole nart wodnych "Slalom" 
www.slalom.pl
http://www.rekreacja.pl/

Zobacz również

Eskulap - Temida

Hipochondria

"Hipochondria jest to, zgodnie z definicją, chorobliwa, przesadna troskliwość o ...

Eskulap - Temida

Niepełno sprawni stracą pracę bo ...pracują

Eskulap - Temida

Nie lekceważ grypy

Eskulap - Temida

Stres - Twój przyjaciel czy wróg?

Zobacz również

Amor i Wenus

Dorosłe dzieci rozwodników

W Polsce co roku rozwodzi się około 70 tys. małżeństw. I nie zdają sobie sprawy z teg...

Amor i Wenus

Facet to świnia

Amor i Wenus

Material GIRL

Amor i Wenus

Samotna mama, a nowy tata twojego dziecka